Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   Het Hongarije Nieuwsblad                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad

vrijdag 10 mei 2013

Budapest is een overnachting waard! (♫Pest megér egy estet!♪♫)

Zo vaak was ik al in Hongarije geweest, maar nog nooit een overnachting gehad in de bruisende hoofdstad Budapest. Het werd eens tijd. Ik boekte een goedkope vlucht vanaf Eindhoven, ‘zonder bagage’. Nou, ‘zonder bagage’ kan je nog heel wat meenemen, zelfs de kleinste trolleykoffer mag dan nog gratis mee bij wizz air Ik ging maar voor vier volle dagen (5 overnachtingen) dus had niet veel nodig. Boek wel via de vliegmaatschappij zelfs, scheelt een boel in je prijs.

Mijn overnachtingen had ik geregeld via www.Wimdu.nl een site om wereldwijd privé accommodaties te boeken voor scherpe prijzen, het voordeel is dat de verhuurders wel geregistreerd staan en je slaapt meestal bij een ‘local’.

Door het OV week-abonnement dat ik bij aankomst in de stad meteen heb gekocht, kon ik onbeperkt gebruik maken van de metrolijnen en de ondergrondse, de stadsbussen, de trolleybussen, de trams en zelfs de tandwieltram. Het OV van Budapest loopt echt op rolletjes en rijdt heel frequent. De metro opent al om half 5.

Controle heb je bij de metolijnen altijd, bij de andere vervoerders bijna niet, maar pas op want de boetes voor zwartrijden zijn hoog!

Mijn kamer die ik bleek te huren van een perfect Engelssprekende Roemeense student, lag pal aan de metrolijn in het hartje van Budapest. Al om 7 uur ’s ochtends liep ik de straat op om een goed ontbijtje te scoren bij de talloze warme bakkertjes. Ontbijten doen de Hongaren overigens zelf graag bij de slager, een vette worst met een homp brood of als je het “wat rustiger aan wilt doen op je nuchtere maag” neem je een gepaneerde schnitzel.

Wat ik altijd al eens wilde uitproberen was de Libegő (stoeltjeslift/kabelbaan). Zelfs in mijn oude Hongaarse lesboek wordt er melding van gemaakt.

Hoog in de bergen, een eind uit het centrum........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!