Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   Het Hongarije Nieuwsblad                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad

zondag 2 september 2012

Stadswandeling - Budapest

Budapest

Ik werd wakker in de balzaal die me aangewezen was als mijn hostelkamer. Klein beetje uitgeslapen, douche gepakt, frisse kleding aan en de vuile was ingeleverd bij de hostelmanager. Hij vroeg daarom want hij ging toch een was draaien. Mooi voor elkaar hier.

Als ontbijt had ik een stapel fruit die ik de vorige dag bij de supermarkt gekocht had. Daarna de stad in. Eerst op de navigatie gekeken voor de globale richting, want ik had nog geen kaart van de stad.

In het centrum vond ik al snel een toeristenkortingkaartenverkooppunt en ik kreeg een gratis kaart. Nu kon ik los. Mijn plan was om door de stad te wandelen en weer even te genieten van de gebouwen, de grootsheid en het stadsleven. Ja, van een goede stad kan ik genieten. Dat komt vast door de Amsterdammer in mij. Ik keek mijn ogen uit naar al dat moois. Ik verbaasde me dat zelfs in de armere straten de gebouwen nog zo bijzonder zijn. Volgens mij is er hier een tijd geweest dat het heel goed ging – en de toen heersende bouwstijl vind ik erg mooi. De meeste gebouwen zijn gebouwd rond 1890, hoorde ik later.

Toen ik genoeg had gezien van het centrum was het tijd voor ontspanning. Budapest staat bekend om de thermische baden. Veel daarvan zijn aangelegd toen de Turken de stad in handen hadden. Ik was twee jaar geleden met Bas al eens naar zo’n bad geweest en dat beviel goed. We hadden toen de meest traditionele uitgekozen.

Een complex onder de grond met........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!