Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   Het Hongarije Nieuwsblad                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad

dinsdag 18 januari 2011

Nog niet uitgepraat, laatste deel, een korte Buda omzwerving

Het verslag van mijn december week Budapest nadert zijn eind, ongelooflijk zo veel als er te vertellen valt, en dan is er natuurlijk nog het een en ander weg gelaten.

In Buda had ik nog 2 kleine ontdekkingen, ze stonden al even op mijn lijst en nu zijn ze “gedaan”. Vanuit mijn hotel elk een andere kant op maar omdat in Budapest het nooit echt ver weg is, heel makkelijk te doen en te combineren.

Onze eigen Pastorie heet zoals bekend mag worden verondersteld Szent Imre. In Buda staat ook een Szent Imre kerk met pastorie en die wilde ik eens zien. Gewoon tram 18 naar Moricz Zsigmond tér, een stukje lopen of nog 2 haltes met een andere tram, ik geloof dat het 61 was, aan de overkant van het plein en dan ben je er al. Een kerk waar de onze wel 15 x in past, statig, niet 1 maar liefst 2 hoge torens, een joekel van een pastorie waar hele pater ordes in zouden passen en tegenwoordig bevolkt door jongeren die er het Gymnasium bezoeken. Helaas was de kerk dicht, net als die van ons eigenlijk, behalve op zondag en op schoonmaakdag, maar van buiten was het al zo mooi dat je de voorstelling van binnen wel kon maken.

Tegenover de kerk, zo midden in de stad dus, ligt een meertje. Een kleine oase, een romantisch plekje waar in de zomer...........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!