Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   Het Hongarije Nieuwsblad                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad

zaterdag 8 januari 2011

Lichte brug in Hongarije

De constructie overspant 180 m brede rivier in één keer.

Een combinatie van twee moderne bouwtechnieken zorgt dat een nieuwe brug over de Hongaarse rivier Tisza een elegant uiterlijk kan krijgen. Ook zijn daardoor aanzienlijke besparingen in gewicht, materialen en kosten mogelijk.

De Ferenc Móra-brug, 360 m lang en 29,9 m breed, maakt met zijn vier rijstroken deel uit van de nieuwe snelweg M43 tussen de Zuid-Hongaarse stad Szeged en het Roemeense Arad, een belangrijke schakel in de Europese verkeersader die Centraal-Europa verbindt met de Balkan.

Pont-Terv, het Hongaarse ingenieursbureau dat de brug ontwierp, heeft ervoor gekozen zogeheten extradosed voorspankabels toe te passen. Hierbij fungeren de kabels tussen pyloon en brugdek door hun schuine hoek deels ook als voorspankabels voor het brugdek. Daardoor worden de krachten op de brug efficiënter verdeeld en opgevangen. De tweede techniek die bijdraagt aan een betere krachtenverdeling is het gebruik van stalen platen met een trapeziumvormig golfprofiel voor de verbindingswanden tussen boven- en onderdek, in plaats van het meestal toegepaste beton.

De combinatie van beide technieken is tot nu toe alleen toegepast bij twee constructies in Japan, de Rittoh-brug bij Kyoto en de Himi-brug bij Nagasaki.‘Ruw geschat ligt de gewichtsbesparing dankzij de combinatie van beide technieken tussen 30 en 50 %’, zegt ir. László Mátyássy, directeur van Pont-Terv.

De brug moest licht geconstrueerd worden, omdat de ontwerpers geen pijlers in de rivier wilden plaatsen. Daar zouden ze problemen kunnen opleveren met het scheepvaartverkeer en zouden mogelijk verzakkingen kunnen optreden door het wegspoelen van zand. Zelfs nu de pijlers op de oevers staan, moeten ze nog enkele tientallen meters de bodem in gaan, omdat die zo uitermate zacht is. Het bouwwerk overspant de 180 m brede rivierbedding van de Tisza daarom in één keer.........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!