Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   Het Hongarije Nieuwsblad                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad

zondag 9 januari 2011

Holidays in Hungary

Helleu allemaal,

De feestdagen zijn achter de rug en dat betekent nog maar een paar weken te gaan in Boedapest! Ik heb mijn ticket geboekt voor 26 januari en kom om 19.10 uur aan op Eindhoven. Daar heb ik superveel zin in, maar eerst moet ik alles nog doen wat ik hier nog wil doen en daar heb ik echt veel te weinig tijd voor!

Nog even over kerst en Oud & Nieuw: ik heb kerst gevierd in Baja (Zuid-Hongarije), bij de familie van Eszter. Drie en een half uur met de bus en je bent in een compleet andere wereld. De wereld van zelfgestookte pálinka, zelfgemaakte wijn en traditionele vissoep op kerstavond. Robi, de broer van Eszter, had de hele middag in de tuin in een grote ketel staan roeren en de vis ging er, in drie grove stukken gehakt, met ogen en al in. Na het kerstdiner liet Robi vol trots de foto’s zien van het varken dat hij de maandag ervoor samen met de buurman kortjan had gemaakt. Een varkenshoofd dat je vanuit een emmer lag aan te staren, de rest van de 250 kilo ondersteboven aan een driepoot en de buurman die op één van de oren stond te kauwen, nice. En natuurlijk hadden we lekkere zelfgemaakte salami en kolbacs bij de lunch.

Op kerstavond hebben we verder de kerstcadeautjes uitgepakt met de drie kindjes van Robi en zijn vrouw en de dagen daarna hebben we bijna alle neven, nichten, achterneven en –nichten, tantes, ooms en opa bezocht, echt een overdosis. De families verschilden van traditioneel christelijke kledij en elf kinderen tot net terug van tien jaar in Amerika, dus er was niet echt een stereotype Hongaar te ontdekken. Bij één van de families zouden we alleen even 'hoi' zeggen, maar vijf minuten later zaten we achter het Hongaarse gebak terwijl de rest van de familie een enorme kalkoen probeerde weg te werken en één neef á la Fred Flintstone op een bot van wel dertig centimeter zat te kluiven. Zo ging het eigenlijk bij alle families: overal Hongaars gebak en het was overal gezellig........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!