Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   Het Hongarije Nieuwsblad                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad

donderdag 4 juli 2013

Komarom, Nood gedwongen

Ik had zeker 100 km willen afleggen, het zijn er 80 geworden. Van de mooie kleine camping van Lipot vertrok ik ruim over 9 uur. De Hongaar Mischa maakte nog een praatje en kwam met wel gemeende adviezen in het Hongaars en die hij probeerde te vertalen in het Duits. Het kwam niet over. Ik kreeg een paar tikjes op mijn hand en een klop op mijn schouder. En een gute reize. Ik mag een foto van hem maken. Hij kampeert hier al 10 jaar. Ik kwam erachter dat hier een terminaal bad is. Maar ik ga door.

Na een 15 km, tegenliggers "goede morgen" meteen raak deze willen afstappen en praten. Een echtpaar uit Alkmaar. We wisselen wetenswaardigheden uit. En staan daar een kwartier te praten. Ik krijg drukke wegen en zij rustige. Ik geef hun mijn kaartje. Een groet en ga door.

Na 26 km bereik ik de stad Gyor. Een van de oudste steden van Hongarije.. De Kelten gaven deze stad de naam ARRABONA de Romeinen namen dit over. Het lag op een kruispunt van drukke handelswegen. De Mongolen vernielden de stad in 1242. In de 15 eeuw kreeg het de status van vrijstad.

Ik fiets over de Jedlik Anyos utca, de uitvinder van de fiets dynamo. Zeer belangrijk. Ik drink koffie op het Donau plein. En doe boodschappen bij de spar, die hebben in deze landen grote supermarkten. Ik ruim de spullen op.

Komt er een onguur type agressief op mij af met een heel verhaal waar ik niets van snap maar wijzend op mijn fiets en hand op houdend hoor ik iets van honderd leira, hoeveel honderd verstond ik niet.

Ik keek hem aan en..........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!

KLIK HIER voor meer informatie over Ányos István Jedlik de uitvinder van de dynamo in de Wikipedia !!!