Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   Het Hongarije Nieuwsblad                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad

zaterdag 6 juli 2013

Budapest en een Turks bad

Vanmorgen toen ik opstond zaten de andere buren al te ontbijten. Ik ging mijn dingen doen en even wat voor mijn ontbijt halen. We kwamen aan de praat over de wat op leeftijd zijnde Landrover die naast hun tent stond. Ze zijn met hun 2 tiener kinderen op weg gegaan in een oude camper. Voor een vakantie in het Oosten. Eerst Budapest, waar hij geboren is en tot zijn 15 de gewoond heeft en toen naar Nederland is verhuisd. Daarna Bulgarije en Roemenië, Turkije, Tadzjikistan en nog enkele Stannen om tenslotte in Troje te belanden.

Ze waren net op weg met deze camper of de motor blies zich op. Conclusie garage, er moet een nieuwe motor in. De Landrover die hij aan het restaureren was, in orde gemaakt een tent en de verdere benodigdheden erin en nog de zelfde dag op weg. Een heel verhaal maar hij moest het toch even kwijt. Hij kent Budapest heel goed, dus mijn vraag of hij buiten de bekende punten van intrest dingen weet die ik eigenlijk niet moet missen maar niet echt toeristisch zijn. Een paar dingen zegt hij, en dat is eerst het Turkse bad. Dat is opgezet tijdens de Turkse bezetting in de 16de eeuw. Rond 1576 of zo iets. Daar komen wel toeristen maar niet veel, wel de Budapester van alle leeftijden en standen.

En Hekk gaan eten aan de boulevard dat is hier vlak bij, daar serveren ze in hoofdzaak Hekk met brood en zuur. Hekk is een gefrituurde vis op de graat en is niet duur. En wat je zeker moet doen en dat is wel toeristisch maar zeer de moeite van de klim waard. Naar boven gaan naar de citadel dan heb je een prachtig overzicht over de stad.

Het is toch wel een mooi gezicht dat wegrijden van zo een oude Landrover. Ook een avontuur. Mijn ontbijt maak ik af. Rommel wat met internet en ga tegen 12 uur op de fiets richting binnenstad. Zo veel mogelijk langs de Donau want dan kom je er van zelf. Het is 8 km van de camping.

Eerst wilde ik naar de.......

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!