Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   Het Hongarije Nieuwsblad                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad

maandag 10 juni 2013

Budapest

Vlak voordat ik mijn 5 hoofdsteden reis begin slaat het weer om. Zowel in Nederland, waar het eindelijk zomer wordt, als Centraal Europa waar een noodweer uitbarst en belangrijk rivieren uit hun oevers treden. De binnenstad van Budapest ligt laag aan de Donau. Mijn hotel ligt laag in de binnenstad. De Donau staat hoog. Dat belooft wat.

Vanaf Ferenc List Airport ligt de stad met de taxi binnen handbereik, maar ik ga het openbaar vervoer proberen. Een gammel busje brengt ons naar het eindstation van een metro lijn. De bewegwijzering in het Engels ontbreekt. Dat kan ook niet anders want bewegwijzering en naambordjes zijn zo goed als niet bestaand. De metro is de slechtste die ik ooit heb gezien (inclusief de metro naar de Bijlmer).

Het is vies, vervallen, onbewegwijzerd en lawaaierig. Bij elke halte schalt een triomfantelijk deuntje alsof het een wonder is dat we het hebben gehaald. Het schijnt dat het openbaar vervoerbedrijf bijna failliet is door de aanleg van een nieuwe metrolijn, die een grotere clusterfaal is dan de Fyra en Noordzuidlijn bij elkaar.

Ik ontmoet 2 Nederlandse meisjes van 20 die vier dagen de stad willen bezoeken. Ze zijn de weg kwijt. Na enkele haltes vliegen ze de metro uit omdat ze denken hun bestemming te hebben bereikt. Later blijkt dat ze nog niet halverwege waren.

De oude stad van Buda..........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!