Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   Het Hongarije Nieuwsblad                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad

donderdag 3 januari 2013

Sinterklaas, Mikolas, de kerstman en Jezus

Ik moet toegeven dat ik het begin december toch jammer vond dat ik alle gezelligheid rondom Sinterklaas moest missen. In Hongarije wordt weliswaar Sinterklaas gevierd maar niet zoals in Nederland.

In een van de gesprekken met een collega werd mij uitgelegd hoe het er hier aan toe gaat met Sinterklaas ofwel Mikolas. Mikolas woont op een berg samen met twee duiveltjes die in het bezit zijn van een roe. Vanaf de berg houdt hij toezicht op de kinderen. Op 6 december komt Mikolas in een slee getrokken door, als ik het me goed herinner, honden. Hij gaat naar de kinderen en geeft ze kleine cadeautjes zoals snoep en fruit.

En ja hoor, op 6 december bezocht Mikolas inderdaad de kinderen in het ziekenhuis. Na een korte voorstelling en wat spelletjes met werknemers van de sponsorende organisatie kwam hij binnen. Wat uiterlijk betreft leek hij het meest op de Kerstman: witte baard, ronde buik, rode muts (geen mijter) en een rode jas. Na kort zijn gezicht te hebben laten zien verdween hij algauw weer.

De duiveltjes bleven........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!