Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   Het Hongarije Nieuwsblad                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad

dinsdag 1 mei 2012

Met de fiets naar We.. Euh Boedapest! - 30 april 2012: Györ - Tata

Verder gebeurde er vandaag alweer iets heel vreemds. Ik had eergisteren al verteld dat ik 15 jaar geleden naar Hongarije geweest ben om te komen trainen. Weet ik veel waar dat was? Ik zat in de bus en die heeft ons ergens afgezet.

Wel, ik kom hier in dit stadje aan, fietsend lans een onwaarschijnlijk mooie locatie. Een waterburchtje dat tegen een groot meer ligt. Ik vind het prachtig. Net als die honderden andere mensen die hier rondlopen. Na enkele foto’s fiets ik verder, in de veronderstelling dat er een mooi stadje komt. Na 2 km zoem ik uit op mijn GPS en zie dat ik de stad al voorbij ben. Ik kijk eens in het boekje naar de hotels en één van de 2 hotels uit het boekje staat ook op de GPS. Voilà, een stukje terug kom ik voorbij het hotel. Alles donker. Duidelijk gesloten. Een ander hotel op de GPS brengt mij naar hotel Kristaly.

Ik sta voor de deur en denk “dit kan ik niet betalen”. Toch ga ik uit nieuwsgierigheid binnen. 81 euro inclusief ontbijt, gratis gebruik van de wellness en ik kan de fiets parkeren in de garage. De knappe receptioniste kijkt mij aan. Ik zie haar denken dat ik dit veel te duur vind. Ik hoef niet te denken. Gisteren betaalde ik 90 euro om in de Ibis de mogen blijven. Moet je maar eens verder surfen hoe dit hotel eruitziet. Alweer pal achterover dus.

Na een heerlijke douche wil ik toch wel eens zien hoe dit stadje eruitziet. Wel, er is hier een groot meer, een klein meer, een burchtje en een mooie, aan de buitenkant te renoveren, kerk. Meer heb ik niet gevonden. Alhoewel! Ik vraag aan dezelfde receptioniste een kaartje van de stad en vraag haar waar het centrum zich zoal bevindt. Ze duidt aan waar we zijn en zet een cirkel rond het vermeende “centrum”. En ik ga op stap. Normaal lukt mij dat heel goed. Maar het lot Brengt mij vandaag erg in de war. Ik loop 180 graden in de verkeerde richting. En aangezien er aan de twee kanten van de straat een meer is, valt het niet direct op. Tot ik opmerk dat dit meertje toch niet dat grote meer is dat ik daarnet had gezien.

Ik neem mijn kaartje en ontdek mijn fout. De weg ligt enkele 100 meters van waar ik sta. En als ik die over ben kom ik terug aan het grote meer. Ik kijk eens rond. Naar de weg kan ik niet, want er staat een enorm hek aan die kant. Plots krijg ik een vreemd gevoel. Deze plek die ken ik. Het kan niet, en toch is het zo. Ik wandel terug en blijf het hek volgen. Steeds raak ik meer en meer zeker van mijn stuk. Ik blijf naast het hek wandelen, van het meertje weg en kom bij een poort met aan beide zijden een stenen muurtje. Ik ga eens tot aan de slagboom. Plots staat er een rare man bij mij.

Het enige niet-Hongaarse woord dat hij kent is..........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!

KLIK HIER voor meer informatie over Tata in de Wikipedia !!!