Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   Het Hongarije Nieuwsblad                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad

zondag 13 november 2011

Bezoekjes, vlooienmarkten en Hongaarse gewoonten

In Boedapest heb ik de afgelopen tijd veel dingen meegemaakt die in Nederland absoluut niet zouden voorkomen. Zoals jullie wellicht wel weten leven in deze stad erg veel daklozen. Inmiddels heb ik in de gaten dat iedere zwerver zijn eigen plekje heeft. Iedere dag zit dezelfde man op de grond voor de boekwinkel naast de Mac Donalds een boek te lezen. En in een andere straat zijn pas twee nieuwe zwervers komen ‘wonen’. Eerst hadden ze nog mooie koffers bij zich die iedere avond als hoofdkussens dienden, maar inmiddels zijn die veruild voor plastic zakken.

Waarschijnlijk verkocht of geruild tegen andere producten. En ook andere zaken die we in Nederland als vanzelfsprekend beschouwen zijn in Hongarije een luxe-product. Bijvoorbeeld het bezoek aan de tandarts. Zo zat ik laatst in een rokerige kroeg een biertje te drinken met een vriend toen schuin tegenover mij twee best aantrekkelijke, echte mannen kwamen zitten. Zo te zien net klaar met het werk want ze waren gekleed in met verf besmeurde overallen en hadden zwarte handen. Ik dacht dus leuk, dat is wel een goed uitzicht. Bleken die mannen na een keertje lachen bijna geen tanden meer te hebben! Dan doet het er ineens niet meer toe of een man witte of zwarte sokken aan heeft. Wat ik ook doe, sindsdien zie ik overal Hongaren met ontbrekende tanden.

Verder heb ik vorig weekend een dagtrip gemaakt naar Pécs. Dat is een kleinere stad in het zuiden van Hongarije en was vorig jaar samen met Istanboel en Essen cultuurhoofdstad van Europa.

Het was zeker de moeite waard en erg gezellig met........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!