Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   Het Hongarije Nieuwsblad                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad

dinsdag 21 december 2010

Met tram en bus

Zoals altijd had ik weer een wensenlijstje mee, altijd wat te lang voor de altijd wat te korte tijd, maar hoe dan ook heb ik weer wat kunnen inlossen.

Tram en bus brachten me deze keer naar wat uithoeken van Buda. Allereerst tram 41. Tram 41 vertrekt gewoon uit het midden van de stad, aan de Donaukade ter hoogte van Batthanytér, tegenover het Parlament. Omdat het lunchtijd was en ik niet wist waar de tram mij zou brengen at ik eerst een lekker broodje in de overdekte markt aan het plein, bij een Italiaan. Mooi op de 1e verdieping, een gerieflijk fauteuiltje aan het raam met uitzicht over de Donaukade, de rivier zelf en het prachtige Parlament.

Ik stapte in en ging bij het raam zitten. Het eerste stuk is mooi en voert langs de Donau met al de pracht en praal die er langs ligt. Ter hoogte van het Gellert hotel buigt de tram af, de Bartok Béla ut op. Nog steeds mooi, winkels, café's, koffiehuizen en eettentjes, prachtig gerestaureerde stadspanden. Deze sferen blijven tram 41 volgen tot voorbij het Moricz Zsigmundtér tot aan de nieuwe shoppingmall Allee.

Daarna verandert het landschap. De tram neemt de gehele Fehervári ut voor haar rekening en lelijke flats, lelijke bedrijvenverzamelgebouwen en opeens mooie appartementen glijden voorbij. En zelfs waar je denkt dat geen mensen wonen zijn haltes en stappen mensen in of uit. Bijna denk je dat de tram de stad echt zal verlaten, uit mijn ooghoek zie ik de Auchan en het Savoya park al, dat je ook vanuit de auto kunt zien als je BP binnenrijdt via onze kant, maar dan..........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!